سیستم عامل

آشنایی با سیستم عامل پلاسما موبایل بازیگر سوم

بعد از اندروید گوگل و IOS اپل دیگر سیستم عامل های موبایل نتواسنته اند عملکرد خوبی از خود نشان دهند. با وجود قدرت امنیتی بلک بری دیگر سیستم عامل هامثل ویندوز فون, اوبونتوفون, جولا و سیلفیس چندان کاربران زیادی جذب نکردند. البته اندروید آنچنان خوب عمل کرد که هیچ جایی برای انتقاد باقی نگذاشت. و خیلی زود به سیستم عامل اصلی پرچمداران بزرگ موبایل ال جی, سامسونگ و گوشی سازان چینی تبدیل شده است.

میلیون ها اپلیکیشن و بازی برای اندروید ساخته شده است. که تقریبا 99 درصد نیاز کاربران را برآورده کرد. ظهور سیستم عامل سومی که بتواند جایگاه اندروید و آی او اس را تهدید کند بعید به نظر می رسد.

بازار گوشی‌ها به‌شدت نیازمند سه بازیگر است، سیستم عامل‌های مختلفی درصدد برآمدند تا نقش بازیگر سوم را داشته باشند. از سیستم عامل ویندوزفون، بلک‌بری و اوبونتوفون گرفته تا جولا و سیلفیش؛ هیچ‌کدام نتوانستند نقش بازیگر سوم و مهم را در بازار ایفا کنند.

آیا پلاسما می تواند جایگاه این دو را تهدید کند؟
موفقیت پلاسما موبایل در گرو رویکردی متفاوت است. دیدگاه گروه پلاسما موبایل، ایجاد گوشی‌هایی هوشمند است که عملکردی مانند آنچه در پی‌سی می‌بینیم داشته باشند. هدف، ایجاد رابط کاربری واقعا قابل تنظیم و امنیت بالای حریم خصوصی کاربران است.

سیستم‌ عامل پلاسما روی چه دستگاه‌هایی قابل نصب است

در حال حاضر پلاسما موبایل از دستگاه‌هایی مانند Nexus 5، OnePlus One و دستگاه‌های مبتنی بر پردازنده‌های اینتل پشتیبانی می‌کند. برای جزییات بیشتر می‌توانید به سایت رسمی پلاسما موبایل مراجعه کنید.

چشم انداز گروه KDE به این ترتیب است:

پلاسما موبایل قصد دارد به یک سیستم‌ نرم‌افزاری کامل برای دستگاه‌های موبایل تبدیل شود. این پلتفرم طراحی شده است تا کاربران با به دست گرفتن کنترل کامل اطلاعات و ارتباطات، امنیت بالای حریم خصوصی را تجربه کنند. پلاسما موبایل رویکردی عمل‌گرایانه دارد و سطح وسیعی از نرم‌افزار‌ها را پوشش می‌دهد و این امکان را به کاربر خواهد داد تا بتواند نرم‌افزارها و خدمات مورد نظرش را انتخاب کند. این امر تجربه‌ای بدون دردسر برای کاربر، در دستگاه‌های مختلف فراهم می‌کند. پلاسما موبایل استاندارد‌های متن باز را پیاده‌سازی می‌کند و قصد دارد با شفاف‌سازی فرایند‌ها با مشارکت بالایی از جامعه کاربری، آن را توسعه دهد.

مانند اندروید، پلاسما موبایل قصد دارد رامی ارائه دهد که قابل فلش شدن روی دستگاه‌های اندرویدی باشد. حتی قابلیت بوت دوگانه با اندروید را داشته باشد و قادر به اجرا در دستگاه‌های ARM و دستگاه‌های مبتنی بر اینتل باشد. پلاسما موبایل نرم‌افزارها‌یی نظیر: KWin ،Wayland ،Voicecall ،Ofono ،Telepathy ،Pulseaudio و libhybris را که در نسخه دسکتاپ در مخازن لینوکس قرار دارند، به نسخه موبایلی خود اضافه کرد.

تعدد زیاد برنامه‌ها

گوشی‌های هوشمند قوی، نیاز به برنامه‌های توسعه محور دارند، توسعه‌دهندگان از طریق موبایل‌های KDE می‌خواهند مطمئن شوند که شما می‌توانید به مجموعه‌ای از برنامه‌های بومی پلاسما دسترسی پیدا کنید. مضاف بر اینکه دسترسی و نصب اپلیکیشن‌های اوبونتو فون، سیلفیش، نمو و اپلیکیشن‌های وب محور برای کاربران، در برنامه‌ گروه KDE قرار دارد.

موضوع به اینجا ختم نمی‌شود؛ برای تجربه استفاده از گوشی‌های پلاسما فون به‌مانند یک PC، کاربر می‌تواند برنامه‌های مبتنی بر QT ،GTK و X11 را همانند آنچه در کامپیوتر و لپ‌تاپ روی توزیع‌های لینوکس نصب می‌کند، در چنین اسمارت فون‌ها‌یی نصب کند!

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

دانلود فایل لایه باز

بستن