پیش فرض

بررسی گوشی شیاومی می میکس xiaomi mi mix

شیائومی معروف به اپل چینی ها یک شرکت جدید در دنیای موبایل که طی این چند سال به دردسر بزرگی برای اپل, سامسونگ و دیگر پرچمداران موبایل تبدیل شده است. و نوعی نقش بازار خراب کن داشته است. هر چند نتوانسته پرچمدارانی در حد اپل و سامسونگ ارائه دهد. اما گوشی رده متوسط با قیمت مناسب مشتریان زیادی در کشورهای جهان سوم پیدا کرده است. و درکشور ایران هم افرادی که توان خرید گوشی های رده بالا سامسونگ, اپل و ال جی یا سونی ندارند. می توانند گوشی های رده بالای شیائومی را با قیمت مناسب خریداری کنند.

بررسی گوشی شیائومی می میکس توسط فارس کالا شما را با نقاط قوت و ضعف آن آشنا می کند. تا برای خرید گوشی های شیائومی در سال 2017 اطلاعات کامل تری داشته باشید.

شیاوومی می میکس یک گوشی ۶.۴ اینچی بدون حاشیه در سمت چپ و راستی و بالا و حاشیه تقریبا کم در سمت پایین. بدنه سرامیکی این گوشی را بسیار با کیفیت نشان می دهد. نسبت بدنه به صفحه نمایش این گوشی 91 درصد هست.

وزن ۲۰۹ گرمی این گوشی با صفحه نمایش 6.4 اینچی و باطری حجیم  نوعی تناسب بین وزن و سایز گوشی ایجاد کرده است. این گوشی دارای صفحه نمایش با رزولوشن ۲۰۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است. این مدل صفحه نمایش باعت می شود تا هنگام تماشای ویدیو، حاشیه‌های بسیار باریکی در بالا و پایین صفحه نمایش به وجود بیاید.

بدنه این گوشی تمام سرامیک, با حذف اسپیکر مکالمات نوآوری جدید جایگزین آن شده است.


هر چن حذف حاشیه های این گوشی به آن جذابیتی بخشیده است. اما مثل گلکسی اس 8 سامسونگ نوآوری و خلاقیتی در آن مشاهده نمی شود. دکمه فیزیکی هوم همچنان با برجاست. البته شیائومی مثل دیگر گوشی هایش بیشتر بر روی جذابیت این گوشی کار کرده است. تا قدرت سخت افزاری و دوربین آن.

یک نوآوری:

شیائومی با حذف حاشیه در بالا و سمت چپ و راست گوشی یک نوآوری به کار برده است. آن هم انتقال دوربین سلفی گوشی به قسمت پایین. همچنین گذاشتن اسپیکر و جک 3.5 میلی متری صدا در پایین گوشی . حاشیه‌ی پایین دستگاه، باعث شده است بخشی از گوشی برای قرار گرفتن انگشت‌ها وجود داشته باشد. البته این بخش از می‌میکس، دکمه‌های ناوبری فیزیکی را مانند گوشی‌های گذشته‌ی شیائومی در خود جا نداده و این شرکت چینی برای اولین بار از دکمه‌های ناوبری روی صفحه نمایش استفاده کرده است.

اولین گوشی تمام سرامیکی بازار

در حالی که انتظار می رفت دیگر پرچمداران بازار موبایل مثل اپل و سامسونگ یک گوشی با بدنه تمام سرامیکی روانه بازار کنند. این شیائومی بود که اولین گوشی تمام سرامیکی بازار را ارائه کرد. شیائومی mi mix علاوه بر بدنه بدونه حاشیه را یک گوشی تمام سرامیکی باید دانست. همانطور که می دانید سرامیک بخاطر ساختار سختی که دارد. نسبت به شیشه و گوریلا گلس بسیار مقاومت تر است. و اشیائی مانند سکه و کلید نمی توانند بر روی آن خش ایجاد کنند. به گونه می توان گفت این گوشی به خش گیر نیاز ندارد. که برای فروشندگان لوازم جانبی بسار جالب نیست.

آسیب پذیر بودن بدنه گوشی

هر چند سرامیکی بودن جنس بدنه شیائومی باعث می شود که به راحتی خش و خط روی ان ایجاد نشود. اما جنس سرامیکی گوشی باعث شکننده بودن و آسیب پذیر بودن آن می شود. وقتی که گوشی به زمین برخورد کند. نسبت به بدنه پلاستیکی آسیب پذیرتر هست. و از همه بدتر اینکه حاشیه بسیار کم صفحه نمایش آن باعث می شود. که گوشی بخصوص ال سی دی آن آسیب پذیرتر باشد.

 وجود پورت‌های معمول مانند جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و پورت یو‌اس‌بی نوع سی این گوشی را تکمیل می کند. در پشت گوشی دوربین و در زیر آن تنها حسگر اثر انگشت قرار گرفته است. البته حسگر اثر انگشت تقریبا هم‌سطح با قاب پشتی گوشی است که کمی تشخیص آن را سخت می‌کند. لوگوی گوشی و شیائومی بر روی آن درج نشده

اگر ظاهر گوشی را به دوربین آن ترجیح می دهید. شیائومی می میکس گزینه عالی در سال 2017 برای شما خواهد بود. اما گر کیفیت دوربین بسیار مهم هست . به شما بگوییم که این گوشی دوربین آن ضعیف هست. و باید سراغ گزینه های دیگر رفت.

اسپیکر

شیائومی در می‌میکس از اسپیکری متوسط تک‌کاناله در فریم زیری گوشی بهره برده است. ممکن است در ابتدا تصور کنید هر دو شیار در نظر گرفته‌شده، مربوط به اسپیکر هستند؛ اما این‌گونه نیست و تنها بخش سمت راست مربوط به اسپیکر است و بخش سمت چپ برای انجام مکالمات در نظر گرفته شده است.
شاید برای بسیاری سوال بوجود آمده باشد که مکالمه با این گوشی چگونه صورت می‌پذیرد. شیائومی در این بخش از فناوری پیزوالکتریک بهره برده است که با استفاده از مجموعه‌ای از عملکردها مانند ارتعاش سرامیک و تبدیل دیجیتال به آنالوگ یا همان DAC صدا را به نوعی با ارتعاش تولید می‌کنند. هر چند این فناوری در نوع خود بسیار جالب است و قرار دادن گوشی روی صفحه نمایش و مکالمه با افراد بسیار جذاب است اما اسپیکر مکالمات کیفیت چندان بالایی نداشته و صدای آن وضوح متوسطی دارد. به عنوان مثال اگر در محیط‌هایی با صدای زیاد قصد مکالمه با گوشی می‌میکس را داشته باشید به احتمال زیاد حجم صدای اسپیکر برای مکالمه مناسب نخواهد بود. از طرفی در هنگام مکالمه صدای پخش شده در محیط توسط این اسپیکر زیاد است و احتمالا اطرافیان شما در هنگام مکالمه می‌توانند مکالمات شما را به راحتی بشوند. با این حال این فناوری نوآورانه در ابتدای مسیر خود قرار دارد و بدون شک بهترین راه برای حذف اسپیکرهای مکالمه و حاشیه در بخش بالای گوشی بوده است.

اما ممکن است استفاده از رزولوشن 1080p در صفحه نمایش با ابعاد ۶.۴ اینچی، آن‌ هم در سال ۲۰۱۶ برای یک پرچم‌دار به نظر عجیب برسد، اما استفاده از این گوشی شما را متقاعد خواهد کرد که انتخاب شیائومی را تحسین کنید؛ چرا که قطعا در استفاده‌های عادی تفاوت آن را با پنل‌های QHD متوجه نخواهید شد. به علاوه استفاده از رزولوشن پایین به معنای بالا رفتن میزان شارژدهی باتری است که همواره خبر خوبی به شمار می‌رود.


همچنین پنل IPS LCD می‌میکس بسیار باکیفیت است و زوایای دید بسیار خوبی دارد و البته در فضای بیرونی، به‌خصوص زمانی که نور مستقیم روی صفحه نمایش می‌تابد، روشنایی بالای آن باعث می‌شود تا در دیدن محتوا دچار مشکل نشوید. به‌طور کلی صفحه نمایش مورد استفاده در می‌میکس بسیار باکیفیت است و قطعا در استفاده از آن جای خالی پنل‌های QHD را احساس نخواهید کرد.

نرم‌افزار

می‌میکس گوشی مختص بازار چین است و این موضوع کاملا در رابط کاربری MIUI به چشم می‌آید. MIUI یکی از رابط‌های کاربری است که بیشترین فاصله را با اندروید خام دارد و البته چینی بودن این رابط کاربری باعث شده است اثری از اپلیکیشن‌های گوگل در آن وجود نداشته باشد. خوشبختانه می‌توانید تمام اپلیکیشن‌های گوگل را به‌راحتی روی این گوشی نصب کنید.


اما رابط کاربری تنها بخشی از تفاوت‌های بسیار زیاد MIUI با اندروید خام است. نوار اعلانات متفاوت، نبود اپ دراور، آیکون‌های کاملا متفاوت و البته امکانات متعدد بسیار زیاد که در اندروید خام وجود ندارند، از دیگر تفاوت‌های نرم‌افزار شیائومی با اندروید خام هستند. برای مثال می‌توانید فونت گوشی را عوض کنید و حتی قالبی کاملا متفاوت برای گوشی در نظر بگیرید. به‌علاوه می‌توانید در اقدامی بسیار کاربردی، سرعت اینترنت و نرخ انتقال دیتا را در هر لحظه در نوار اعلانات، مشاهده کنید.

دوربین

شیائومی در می‌میکس از دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی استفاده کرده است. اما در همان ابتدا باید گفت دوربین این گوشی در بهترین حالت، عملکردی متوسط دارد و بار دیگر نشان می‌دهد که تعداد پیکسل‌ها در کیفیت عکس چندان تأثیرگذار نیستند. کیفیت تصاویر ثبت‌شده در شرایط نوری مناسب، متوسط و در برخی موارد خوب است. رنگ‌ها طبیعی جلوه می‌کنند و جزئیات مناسب هستند؛ اما رنگ‌ها اندکی مرده هستند و چشم‌نواز به نظر نمی‌رسند. و مهمتر افت کیفیت این گوشی را هنگام عکس برداری در نور کم احساس می شود. در این حالت نویز تصاویر به‌شدت بالا می‌رود و از طرفی جزئیات نیز به‌شدت افت می‌کنند و عملا اختلاف فاحشی بین عملکرد این دوربین و دوربین گوشی‌های هوشمند به چشم می‌خورد.


بازده و عملکرد
شیائومی در می‌میکس از سیستم-روی-یک-چیپ اسنپدراگون ۸۲۱ استفاده کرده است. این پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای بر مبنای لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته شده است و از دو هسته‌ی قدرتمند Kryo با فرکانس ۲.۳۵ گیگاهرتزی و دو هسته‌ی کم‌مصرف Kryo با فرکانس ۲.۱۹ گیگاهرتزی بهره می‌برد، ضمن آنکه پردازنده‌ی گرافیکی آن نیز آدرنو ۵۳۰ است که به‌صورت مجتمع، در کنار چهار هسته‌ی پردازشی تراشه قرار دارد.

می میکش شیائومی / xiaomi mi mix

سیستم-روی-یک-چیپ اسنپدراگون ۸۲۱ را یک حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی همراهی می‌کند. می‌میکس در دو نسخه با حافظه‌های داخلی ۲۵۶ و ۱۲۸ گیگابایت عرضه می‌شود و متأسفانه امکان ارتقاء این حافظه وجود ندارد.
همان‌طور که انتظار داشتیم، می‌میکس با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ توانست در بنچمارک‌ها امتیازهای بالایی کسب کند و البته تجربه‌ی روزمره نیز این نتایج را تصدیق می‌کنند. حرکت در بین بخش‌های مختلف رابط کاربری به‌راحتی صورت می‌گیرد و اجرای اپلیکیشن‌ها نیز به‌سرعت انجام می‌گیرد. اجرای بازی‌های خیلی سریع است و مشکلی از بابت عملکرد می‌میکس در هیچ بخشی نخواهید داشت.

باتری

شیائومی یک باتری با ظرفیت ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی برای می‌میکس در نظر گرفته است. طبق روال همیشگی برای تست باتری، کلیه‌ی ارتباط‌های بی‌سیم را قطع کردیم و روشنایی دستگاه را روی ۵۰ درصد قرار دادیم و ویدئویی با رزولوشن HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ درصد به صفر پخش کردیم. باتری می‌میکس توانست در این آزمایش قبل از اتمام کامل شارژ، ۱۴ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام بیاورد که این مدت‌زمان بسیار خوبی است. همچنین این گوشی می‌تواند بیش از ۱۳ ساعت وب‌گردی را هم تضمین کند.

می میکش شیائومی / memix

البته این معیارها به‌عنوان بنچمارک هستند و تجربه‌ی روزانه، عملکرد بهتری نشان می‌دهد. برای بسیاری مهم است بدانند علاوه بر اینکه در طی شبانه‌روز باتری گوشی پاسخگو است یا خیر، چند ساعت صفحه نمایش آن در این مدت روشن بوده و در این مدت چه استفاده‌هایی از گوشی شده است. بهترین معیار برای سنجش زمان روشن بودن صفحه نمایش، بخش Screen On Time در تنظیمات باتری است. دقت کنید که این مقدار به معنای مدت‌زمان شارژدهی باتری نیست، بلکه نشان می‌دهد در مدت رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ درصد به صفر، صفحه نمایش چند ساعت روشن بوده است.

مدت‌زمان SOT در گوشی می‌میکس در تجربه‌ی کاری ما با این گوشی، در حدود ۷ ساعت به‌صورت منظم بود. در مدت این ۷ ساعت، حدود یک ساعت و نیم به تماشای ویدیو نشسته‌ایم، حدود چهار ساعت به وبگردی و کار در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پرداخته‌‌ایم و یک ساعت و نیم باقی‌مانده نیز مربوط به انجام بازی و عکاسی می‌شود. این استفاده، یک استفاده‌ی سنگین به‌حساب می‌آید که می‌میکس به‌راحتی می‌تواند یک روز را برای انجام هرگونه کاری شارژدهی کند.
ابتدا و قبل از هر جمله‌ای باید گفت بدون شک می‌میکس زیباترین گوشی هوشمند تا به امروز است. صفحه نمایش بدون حاشیه، بدنه‌ی سرامیکی، ظرافت بسیار زیاد در طراحی و کیفت ساخت عالی باعث می‌شوند از همان لحظه‌ی اول پرچم‌دار شیائومی شما را مجذوب خود کند. البته شیائومی در این گوشی تنها به زیبایی توجه نداشته و پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۲۱ را در کنار صفحه نمایش باکیفیت و باتری با شارژدهی عالی قرار داده است تا می‌میکس از لحاظ عملکرد نیز در حد پرچم‌داران حال حاضر باشد.

نکات مثبت

کیفیت ساخت عالی
صفحه نمایش بدون حاشیه و زیبایی بی‌نظیر گوشی
بدنه‌ی باکیفیت سرامیکی
باتری با شارژدهی عالی
صفحه نمایش بسیار خوب

نکات منفی

دوربین ضعیف
لک گرفتن آسان گوشی و لیز بودن بدنه
نبود رام گلوبال برای گوشی

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

دانلود فایل لایه باز

بستن