فناوری

با کمپانی بزرگ و ناشناخته فاکسکان آشنا شوید

فاکس‌کان یکی از بزرگترین شرکت های جهان به شمار می آید. در عنوان این مطلب به ناشناخته بودن این کمپانی اشاره کردیم. از آن جهت گفتیم ناشناخته است. چون برای کاربران دنیای تکنولوژی بخصوص شما خوانندگان این مطلب ناشناخته است. که شاید 90 درصد شما تا به حال اسم این شرکت را نشنیده باشید. اما از محصولات آن استفاده می کند. چون شما غیر مستقیم با محصولات این شرکت سر و کار دارید. فاکسکان یک شرکت تایوانی است. که در سال 1974 توسط تری گو با هزینه 7500 دلار در حومه شهر شنژن تاسیس شد. محصولات تولیدی فاکسکان مستقیما به مصرف ما نمی رسد. بلکه قطعات تولید شده این شرکت در دل محصولات پرفروش شرکت‌های معتبری مانند نوکیا، موتورولا (مدتی قبل توسط گوگل خریداری شد)، اپل، هیولت پاکارد (HP)، مایکروسافت، سونی و اینتل قرار دارد. فاکسکان بزرگترین صادر کننده چین به شمار می آید.

فاکسکان (به انگلیسی: Foxconn) که نام تجاری شرکت «هون‌های پریسیژن اینداستری» (به انگلیسی: Hon Hai Precision Industry Co. , Ltd) و در واقع شرکت تابعه آن است، شرکتی تایوانی و بزرگترین تولیدکنندهٔ قطعات رایانهای و الکترونیکی جهان است که واحد بزرگی در کشور چین در شهر شنژن دارد و بزرگترین صادر کننده این کشور محسوب می‌شود. طبق آمار سپتامبر ۲۰۱۰، هون‌های ۲۱٬۰۰۰ اختراع ثبت کرده و با درآمد فروشی معادل ۵۹ میلیارد دلار آمریکا، در کل ۹۲۰٬۰۰۰ کارمند (۱۵٬۰۰۰ مهندس طراح در آمریکا، ژاپن، چین و تایوان) دارد.

کمپانی فاکسکان، یکی از شرکای مهم کمپانی اپل به شمار می آید. سرمایه گذاری 7 میلیاردی این شرکت در آمریکا به ایجاد 50 هزار شغل منجر خواهد شد.

فاکس کان طرف قرارداد دیگر شرکت‌های بزرگ فروش رایانه و قطعات الکترونیکی چون آمازون، دِل، اپل، گوگل، بلک‌بری، سونی، اچ‌پی، نوکیا، موتورلا، مایکروسافت، سیسکو، هواوی، توشیبا و سیاومی می‌باشد و ۷۵ درصد محصولات شرکت آمریکایی اینتل و درصد بسیار بالایی از محصولات کمپانی‌های اپل، دل و صدها شرکت دیگر را تولید می‌کند. از جمله قطعات رایانه‌های رومیزی شرکت دل و اچ‌پی، قطعات گوشی‌های تلفن همراه نوکیا و موتورلا، آی پد، آی فون و برخی مدلهای آی‌پاد شرکت اپل، پلی استیشن سونی، وی نینتندو و غیره.

این شرکت سعی دارد محصولات خود را در آسیا با نام WinFast و در غرب با نام Foxconn، مستقیماً وارد بازار مصرف‌کنندگان شود. کارخانه تولیدی بزرگ فاکس‌کان در سال ۱۹۸۸ در حومه شهر شنژن کشور چین افتتاح شد که اکنون بیش از ۵۰۰۰۰۰ کارگر در آن مشغول به کارند. این کارخانه برای کارگران، دارای اقامتگاه، فروشگاه، بانک، رستوران، کتابفروشی، بیمارستان و یک شبکه تلویزیونی به نام «فاکس‌کان تی‌وی» است و در فضای ۳ کیلومتر مربع به دور آن حصار کشیده شده که به «شهر فاکس‌کان» یا گاه «شهر آی‌پاد» معروف است.

فاکسکان کمپانی ژاپنی شارپ را به قیمت 6.2 میلیارد دلار خرید. همانطور که می دانید صفحه نمایش آیفون توسط شارپ تولید می شود.

محصولات شرکت فاکس‌کان، رایانه، دستگاه‌های الکترونیکی، مخابراتی، کابل‌های رابط، نمایشگر مسطح، کنسول بازی، مادربورد، رایانه کارساز (سرور) و تلویزیون را شامل می‌شود.

فاکسکان از 40 هزار ربات در خط تولیدش استفاده می کند. ربات های شاغل در فاکسکان «Foxbots» نام دارند و اکنون در سه کارخانه مونتاژ آیفون و یک کارخانه مونتاژ تبلت ها مشغول به کار هستند. پیش بینی می شود تیراژ تولید ربات های فاکسکان به زودی به 10 هزار دستگاه در سال برسد. بخش عمده ای از قطعات و تمام چرخه مونتاژ ربات های Foxbots توسط خود فاکسکان انجام می گیرد. این مسئله شامل نرم افزار کنترل کننده اجرای ربات نیز می شود.

یکی از خبرهای جنجالی اخیر در مورد فاکسکان سرقت مدیر سابق این شرکت آقای “سای” بوده است. برخی منابع شرقی آسیا معتقدند یکی از مدیران سابق فاکسکان بین سال های 2013 و 2014، حدود 5700 دستگاه آیفون 5 و آیفون 5s را به سرقت برده و آنها را به ارزش بیش از 1.5 میلیون دلار فروخته است.

این کمپانی از لحاظ شرایط کاری و توجه به کارکنان خود یکی از بدترین شرکت های جهان هست. تا کنون بیش از 10 مورد خودکشی کارکنان این شرکت اعلام شده است.

به گفته مجله اشپیگل و بسیاری منابع دیگر، کارمندان و کارگران شرکت فاکس‌کان در خاک چین و تایوان از پایین‌ترین استانداردهای رفاهی دنیای کار امروزی برخوردار نیستند و اکثر کارگران تا اواسط سال ۲۰۱۰ با ۱۶ ساعت کار در روز (تقریباً ۴۰۰ ساعت در ماه) اجرتی برابر ۴۰ یورو ماهانه دریافت می‌کردند. به گفته وال استریت ژورنال، به علت پاسخگویی به اعتراضات، در نیمه دوم سال ۲۰۱۰ حقوق بسیاری از کارگران ماهر تا مرز ۱۴۳ دلار، در این شرکت اضافه شده‌است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

دانلود فایل لایه باز

بستن